PENTHESILEIA
FEARS & DESIRES
Van de Velde lives and works in Arnhem. She had a background in contemporary dance and graduated from the ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten and the Fotoacademie Amsterdam in 2020 (cum laude). She is an innovative multimedia artist who experiments the limitations of the photographic medium, performance and sculpture. In her work she is constantly exploring the boundaries between these artistic disciplines in order to cross them.
In her art, Daphne van de Velde visualizes womanhood in a male-dominated society. Daphne’s art is autobiographical. Due to her complicated relationship with her father from whom she became estranged at an early age, desire and threat are a recurring motif in her artistry. With a background in contemporary dance, she uses her own body to explore how to deal with fear of one’s own longing and rejection, what love is and why you may distrust it, yet not always. In this way, she has been able to overcome a paralyzing shyness.
This year the work is shown in Dutch and Italian museums and she was recently featured in ‘De Tijd’. She has won several awards both nationally and internationally. Her work has been included in various solo and group exhibitions as Body Talk (Stedelijk Museum Vianen, 2024), Fear (Museo La Collegiata dei Pietro e Orso, Aosta (IT), 2024, Het uur Blauw (Black Swan Gallery (BE), 2024), UNSEEN Amsterdam (2023 and 2022), Skin in the Game (Black Swan Gallery (BE), 2024), Restart (Prospektas Galléry Vilnius (LT) 2023, Photo IS:RAEL (2022) Museum Belvédère (2021) Het Nieuwe Instituut Rotterdam (2021) a.o.
Van de Velde woont en werkt in Arnhem. Ze heeft een achtergrond in hedendaagse dans en studeerde af aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten en de Fotoacademie Amsterdam in 2020 (cum laude). Het werk is een innovatieve verkenning van het fotografische medium, het tast de grens tussen fotografie, performance en sculptuur af. In haar werk verkent ze voortdurend de grenzen tussen deze artistieke disciplines om er vervolgens overheen te gaan.
Ze verbeeldt in haar kunst het vrouw-zijn in een door mannen gedomineerde samenleving. Het werk is autobiografisch. Door de gecompliceerde relatie met haar vader van wie ze al op jonge leeftijd vervreemd raakte, zijn verlangen en bedreiging een steeds terugkerend motief in haar kunstenaarschap. Met een achtergrond in contemporaine dans gebruikt ze haar eigen lichaam om te onderzoeken hoe je omgaat met angst voor het eigen verlangen en afwijzing, wat liefde is en waarom je dat mag wantrouwen, maar niet altijd. Op deze manier heeft ze een verlammende verlegenheid kunnen overwinnen.
Dit jaar wordt haar werk geëxposeerd in Nederlandse en Italiaanse musea en onlangs werd ze uitgelicht in ‘De Tijd’. Ze heeft prijzen gewonnen in binnen- en buitenland en haar werk is geëxposeerd op verschillende solo en groepsexposties als Body Talk (Stedelijk Museum Vianen, 2024), Fear (Museo La Collegiata dei Pietro e Orso, Aosta (IT), 2024, Het uur Blauw (Black Swan Gallery (BE), 2024), UNSEEN Amsterdam (2023 and 2022), Skin in the Game (Black Swan Gallery (BE), 2024), Restart (Prospektas Galléry Vilnius (LT) 2023, Photo IS:RAEL (2022) Museum Belvédère (2021) Het Nieuwe Instituut Rotterdam (2021) o.a.